PENGARUH PEMANFAATAN APLIKASI DIGITAL TERHADAP PEMBERDAYAAN UMKM DI KABUPATEN KUTAI TIMUR

Muhamad Yazid Bustomi, Nani Rohaeni, Dhani Aryanto, Faizal Faizal

Abstract


The objectives of this study were (1) to determine the social, economic, and environmental impacts of MSMEs Partners after using digital applications (2) to identify the effects of the utilization digital applications on the empowerment of MSMEs Partners. The sampling technique used saturated sampling, where all members of the MSMEs partners who had used digital applications in their business were used as samples in this research. The data analysis method was descriptive statistics with SPSS program, and SEM-PLS with the SmartPLS version 3.0 software. The results showed that the highest mean value of descriptive statistics was the economic impact with a value of 3.94 and a standard deviation of 0.70. It stated the utilization of digital applications has an economic impact on MSMEs Partners Community Development Officier PT. KPC. The variables (impact) of the utilization digital applications that have a significant effects on the empowerment of MSMEs Partners are economic impacts and social impacts, while environmental impacts do not have a significant effect on the empowerment of MSMEs Partners.

 

Keywords: Digital Applications, Empowerment MSMEs, Partial Least Square.


Full Text:

PDF

References


Amelia, M. N., Prasetyo, Y. E., & Maharani, I. (2017). E-UMKM: Aplikasi Pemasaran Produk UMKM Berbasis Android Sebagai Strategi Meningkatkan Perekonomian Indonesia. Prosiding SNATIF, 11–16.

Badan Pusat Statistik. (2020). Pemerintah Beri Stimulus. Berapa jumlah UMKM di Indonesia? Cited: 20 Oktober 2020. Available from: https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/04/08/pemerintah-beri-stimulus-berapajumlah-umkm-di-indonesia.

Barus, D. S., Marliyah, & Sugianto. (2020). Strategi Pengembangan Digital Entrepreneurship Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dengan Menggunakan Model Pentahelix. Jurnal Eknis, 9(1), 190–205.

Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partial Least Squares: Konsep, Teknik dan Aplikasi menggunakan Program Smart PLS 3.0. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.

Kurniawan, F. D., & Fauziah, L. (2014). Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) dalanm Penanggulangan Kemiskinan. Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik, 2(2), 165–176.

Lubis, T. A., & Junaidi, J. (2016). Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Jambi. Jurnal Perspektif Pembiayaan Dan Pembangunan Daerah, 3(3), 163–174.

Purwana, D., Rahmi, R., & Aditya, S. (2017). Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (UMKM) Di Kelurahan Malaka Sari, Duren Sawit. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(1), 1–17.

https://doi.org/10.21009/jpmm.001.1.01

Rahadhini, M. (2012). Pemberdayaan UMKM Melalui Pusat Komunikasi Bisnis Berbasis WEB (E-Commerce). Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 12(1), 12–21.

Rustono. (2013). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Pengaruhnya Terhadap Kinerja Usaha Kelompok Bisnis Entrepreneur. Tersedia : Http://Admisibisnis.Blogspot.Com/2013/12/Pemanfaatan-Teknologi-Informasi-Dan.Html.

Slamet, R., Nainggolan, B., Roessobiyatno, R., Ramdani, H., Hendriyanto, A., & Ilma, L. L. (2017). Strategi Pengembangan UKM Digital Dalam Menghadapi Era Pasar Bebas. Jurnal Manajemen Indonesia, 16(2), 136. https://doi.org/10.25124/jmi.v16i2.319

Srirejeki, K. (2016). Analisis Manfaat Media Sosial dalam Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 7(1), 57–68.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunariani, N. N., Suryadinata, A. O., & Mahaputra, I. I. R. (2017). Pemberdayaan Usaha Mikro kecil dan Menengah (UMKM) melalui Program Binaan di Provinsi Bali. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 2(1), 1–20.

Suprihadi, Wijaya, A. F., & Utami, B. S. (2016). Pemberdayaan UMKM Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Kabupaten Kendal Menuju Pasar Global. Jurnal Informatika, 12(1), 51–66.

https://doi.org/10.21460/inf.2016.121.422

Undang-Undang. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro Kecil dan Menengah. (2008).




DOI: https://doi.org/10.31294/widyacipta.v5i1.9300

Copyright (c) 2021 Muhamad Yazid Bustomi, Nani Rohaeni, Dhani Aryanto, Faizal Faizal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Terindex oleh:

 
 dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika dengan dukungan Relawan Jurnal Indonesia

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License