MAKNA PUBLIC RELATIONS DI OZ RADIO BANDUNG

Yusuf Yuliardi, Sri Dewi Setiawati

Sari


Abstract  - The purpose of this study is to analyze the meaning of Public relations at OZ Radio 103.1 FM Bandung. There are three categories according to the theory of Public relations as a Communications Facilitator , Public relations as a Problem Solving Facilitator and Public relations as a Communications Technician . This study, classified into fenomenology   research that seeks to develop theory. The Aims, are to find the meaning of public relations at OZ Radio 103.1 FM Bandung, and compare it with the theory used. The Approachment using descriptive research is research that aims to explain social systems, event or social relationships. This study characterized among other data collected and compiled initially described and analyzed the significance  of  public  relations  OZ Radio  103.1  Fm  Bandung  .The  results  showed,  that  the meaning of public relations at OZ Radio 103.1 FM Bandung is still aligned with the marketing department. So the PR division OZ Radio 103.1 FM Bandung is not a dominant coalition and not in the organization structure to act as a management function .The Conclusion research , Public relations OZ Radio 103.1 FM Bandung has an important role for the company, because it served as a Communication Facilitator , Problem Solving Process Facilitator and Communications Technician .Suggestions are, Public relations OZ Radio 103.1 FM Bandung undue straight down and sell the products of their clients , due to sales of the product should be taken over by marketing . Because the main task of public relations is as image building , while the main task of marketing is selling products .

Keywords:  Management of Public Relations, Public Relations, Radio
 
Abstrak - Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa makna Public relations di OZ Radio 103.1 FM Bandung dalam 3 kategori yang dijabarkan menurut teori yaitu Public relations sebagai  Communications Facilitator, Public relations sebagai Problem Solving Facilitator dan Public relations sebagai  Communications Technician. Penelitian ini diklasifikasikan ke dalam penelitian kualitatif deskriptif yang berusaha untuk mengembangkan teori. Bertujuan mengetahui makna public relations di OZ Radio 103.1 FM Bandung dan  membandingkannya dengan teori yang digunakan.  Metode  yang  digunakan  adalah  fenomenologi,  dimana  penelitian  yang  bertujuan mencari makna sebenarnya dari kedudukan seorang public relations. Penelitian ini memiliki ciri antara  lain  data  yang  dikumpulkan  mula-mula  disusun  dan  dijelaskan  kemudian  dianalisis mengenai makna public relations OZ Radio 103.1 Fm Bandung . Hasil penelitian menunjukkan bahwa makna public relations di OZ Radio 103.1 FM Bandung masih disejajarkan dengan marketing department. Sehingga divisi PR OZ Radio 103.1 FM Bandung tidak menjadi koalisi dominan dan tidak duduk dileher struktur organisasi untuk bertindak sebagai fungsi manajemen. Kesimpulan penelitan, Public relation OZ Radio 103.1 FM Bandung mempunyai peran penting bagi  perusahaan  karena  telah  berperan  sebagai Communication  Facilitator,  Problem  Solving Process Facilitator serta Communications Technician. Saran Public relations OZ Radio 103.1 FM Bandung  tidak  semestinya  turun  langsung  dan  menjual  produk  dari  kliennya,  karena untuk penjualan produk seharusnya diambil alih oleh marketing. Karena tugas utama seorang public relations adalah sebagai building image, sedangkan tugas utama marketing adalah selling product.
 
Kata Kunci: Management Public Relations, Public Relations, Radio

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ardianto, Elvinaro, 2011. Handbook of

Public relations. Bandung : Simbiosa

Rekatama Media.

Argenti, Paul. 2010, Komunikiasi Korporat.

Jakarta : Salemba Humanika

Butterick, Keith, 2012. Pengantar Public

relations Teori dan Praktek. Jakarta : Raja

Grafindo Persada.

Cangara, Hafied. 2006. Pengantar Ilmu

Komunikasi, Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Coulsin, Colin. 2005, Public relations

Pedoman Praktis Untuk PR. Jakarta :

Bumi Aksara.

Rakhmat, Jalaludin, 2009. Metode

Penelitian Komunikasi. Bandung : Remaja

Rosdakarya.

Ruslan, Rosady, 2012. Manajemen Public

relations dan Media Komunikasi. Jakarta :

Raja Grafindo Persada.

Scott M. Cutlip & Glen M. Broom,

Effective Public relations. Jakarta : Indeks.

Soemirat dan Ardianto, 2008. Dasar Dasar

Public relations. Bandung : Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2013, Memahami Penelitian

Kualitatif. Bandung : Alfabeta.

Suparmo, Ludwig, 2011. Crisis Management

& Public relations Mengatasi Krisis,

Memulihkan Citra. Jakarta : Indeks.

Widjaja. 2002, Komunikasi dan

Hubungan Masyarakat. Jakarta : Bumi Aksara. Company

Profile PT. Mitragamma Swara.

Bandung

http://rauchest.wordpress.com/2012/06/03/jurus-ampuh-pr-perusahaan- meredam-krisis/

http://testanirwana.wordpress.com/2010/05/11

/peran-public-relations-dalam-menangani-

krisis/

http://spidolbekas.wordpress.com/2011/08/01/komunikasi-dan-peran-public-relations/

http://ureport.news.viva.co.id/news/read/241733-peran-public-relations-dalam-komunikasi




DOI: https://doi.org/10.31294/kom.v1i2.214

DOI (PDF): https://doi.org/10.31294/kom.v1i2.214.g181



Index by:


E-ISSN2549-3299

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License