Simulasi Efek Tembakan Pada Manusia

Ismail Abdurrozaq Z, M Suyanto - STMIK AMIKOM Yogyakarta, Sukoco - Universitas Surakarta

Abstract


Abstract - "Simulation of Shot Effect to Human" is a study that aims to determine the motion of the human body when subjected to a shot that in this case a collision. As well as finding a good method to simulate the effects of shot on 3D human character. Effects on humans shots found in 3D movies animation and many FPS games 3D are manifold, wherein the standpoint of the major players in the same game with the viewpoint user. Constraints and variables in this study is the research object is a human character and giving some effect only in the form of shots that simulated the collision. This simulation was created using Unity 3D software, which models a 3D shape that can be subject to the effects of collisions from any direction. The analytical method used in this research is the Research and Development.

               Results from this study is the simulation of 3D human characters who are subject to the influence of shot that in this case a collision. The final result of the method to simulate how the effect or influence of the human body when subjected to a shot or blow in this case a collision.

Keywords: Simulation, Animation, shot, FPS

 

Abstrak - “Simulasi efek tembakan pada manusia” merupakan penelitian yang bertujuan untuk mengetahui gerak tubuh manusia apabila dikenai tembakan yang dalam hal ini berupa benturan. Serta menemukan metode yang baik untuk mensimulasikan efek tembakan pada karakter manusia 3D. Efek tembakan pada manusia banyak terdapat pada film animasi 3D dan game 3D yang berjenis FPS, yaitu dimana sudut pandang pemain utama dalam game sama dengan sudut pandang user.Batasan variable yang ditentukan pada penelitian ini adalah objek penelitian merupakan karakter manusia dan pemberian efek hanya berupa tembakan yang disimulasikan dengan benturan. Simulasi ini dibuat dengan menggunakan software Unity 3D, dimana model berbentuk 3D yang dapat dikenai efek benturan dari segala arah. Metode analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research and Development.

            Hasil dari penelitian ini adalah simulasi karakter manusia 3D yang dikenai pengaruh tembakan yang dalam hal ini berupa benturan. Hasil akhir berupa metode untuk mensimulasikan bagaimana efek atau pengaruh tubuh manusia ketika dikenai suatu tembakan atau pukulan yang dalam hal ini berupa benturan.

Kata kunci: Simulasi, Animasi, Tembakan, FPS


Full Text:

PDF

References


Roedavan, Rickman, 2016, Unity Tutorial Game Engine, Penerbit Informatika Bandung

Seno, bowo, tomy, andang, 2014, Mudah Membuat Game 3 Dimensi menggunakan Unity 3D, Penerbit Andi Yogyakarta

Suyanto,M, 2015, The Oscar Winners and Box Office The Scret of Screenplay, Andi Publisher, Yogyakarta

Setiadi, 2007, Anatomi dan Fisiologi Manusia, Penerbit Graha Ilmu, Yogyakarta

Djalle, Zaharuddin G., 2006, The Making of 3D Animation Movie, Penerbit Informatika, Bandung

Molet Tom; Ronan Boulic; Daniel Thalman, 2010, A Real Time Anatomical Converter For Human Motion Capture, Computer Graphics Lab (LIG), Swiss Federal Institute of Technology (EPFL), CH-1015 Lausanne, Switzerland

Ioannis Kakadiaris; Member; IEEE; Dimitris Metaxas; Senior Member; IEEE, 2000, Model Based Estimation of 3D Human Motion, IEEE TRANSACTIONS ON PATTERN ANALYSIS AND MACHINE INTELLIGENCE, VOL. 22, NO. 12.

Jaedun, A., 2011, Metodologi Penelitian Eksperimen, Fakultas Teknik UNY

Syalabi, L. A. P., 2014, Analisis dan Pembuatan Rig karakter 3D Berdasarkan Standar Produksi Film Animasi di PT. MSV Pictures, Sekolah Tinggi Manajemen Informatika Dan Komputer Amikom Yogyakarta Yogyakarta

Randitya Galih Pratama; Arik Kurniawati; Ari Kusumaningsih, 2011, Rancang Bangun Game FPS Bertema Perang Rakyat Madura Menggunakan Torque 3D, Prosiding Konferensi Nasional “Inovasi dalam Desain dan Teknologi” Ideatech 2011 ISSN : 2089-1121

Giamburno, M., 2002, 3D Graphics and Animation (2ndEdition) New Riders Press

Syahfitri, Y., 2011, Teknik Film Animasi Dalam Dunia Komputer, Journal Saintikom Vol. 10 / No. 3 / September 2011

Hedvig Sidenbladh; Michael J. Black; David J. Fleet, 2010, Stochastic Tracking of 3D human Figures Using 2D Image Motion, Royal Institute of Technology (KTH), CVAP/NADA, S{100 44 Stockholm, Sweden

Ioannis A. Kakadiaris; Dimitris Metaxas, 1996, Model-Based Estimation of 3D Human Motion with Occlusion Based on Active Multi-Viewpoint Selection, Department of Computer and Information Science University of Pennsylvania, Philadelphia, PA 19104

Fujiyoshi Hironobu; Alan J. Lipton, 2010, Real-Time Human Motion Analysis by Image Skeletonization, The Robotic Institute, Carnegie Mellon University, 5000 Forbes Avenue, Pittsburgh, PA, 15213

Suharian; emigawaty, 2008, pembuatan game 3d fighting dengan menggunkaan finite state machine sebagai strategi karakter, jurnal ilmiah matrik vol. 10 no. 1 april, universitas bina dharma, palembanglampiran

Sridianti, 2014, Gambaran Umum Kinematik, (http://www.sridianti.com/gambaran-umum-pengertian-kinematika.html), (diakses pada tanggal 11 oktober 2016)

https://multimediabersatu.wordpress.com/2011/08/14/15-film-animasi-3d-terbaik-dan-terlaris/(diakses pada tanggal 11 oktober 2016)

Zordan,Victor B.; Hodgins, Jessica K., 2002, Motion Capture Driven Simulation that Hit and React, College of Computing and GVU Center, Georgia Institute of Technology, School of Computer Science, Carnegie Mellon University

Victor B. Zordan, Anna Majkowska, Bill Chiu, Matthew Fas, 2005, Dynamic Response for Motion Capture Animation, Riverside Graphics Lab University of California, Riverside

Victor B. Zordan, Adriano Macchietto, Jose Medina, Maarc Soriano, Chun-ChihWu, 2007, DRAFT: Interactive Dynamic Response for Games, Riverside Graphics Lab University of California, Riverside




DOI: https://doi.org/10.31294/ijse.v2i2.1135



 

ISSN : 2714-9935 


Published by LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License