PENGARUH LATAR BELAKANG PENDIDIKAN ORANG TUA TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INGGRIS DI KELAS X SMK SWASTA TANGERANG SELATAN
Abstract
Abstract—The purpose of this research is to know the influence of parents' educational background on the English language skills of vocational students in South Tangerang. The research method used is survey method. Samples of 72 students were randomly selected with a simple random technique. Data collection was done by documentation technique and questionnaire distribution. Data analysis using descriptive analysis and multiple regression analysis. Statistical test using t test and F test. The results showed: (1) there is a significant influence between the parent's student education background simultaneously from English Class X. This is evidenced by the value Fo = 28,204 and Sig. 0,000 <0.05. Contributions provided with parents' parent background variables contribute 45% to the English proficiency variable. (2) There is a significant influence on the ability of the students of the class X grade in SMK in South Tangerang. This is evidenced by the value of t arithmetic = 2.48 and Sig. 0.016 <0.05. Variable of parental education background in improving English ability equal to 13,056%. (3) There is a significant influence on English proficiency. Student class X SMK in South Tangerang. This is evidenced by the value of t arithmetic = 4.881 and Sig. 0,000 <0.05.
Keywords: parents’educationalbackground, English. Knowledge.
Abstrak—Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh latar belakang pendidikan orang tua terhadap kemampuan bahasa Inggris siswa SMK di Tangerang Selatan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei. Sampel dari 72 siswa dipilih secara acak dengan teknik acak sederhana. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik dokumentasi dan penyebaran kuesioner. Analisis data menggunakan analisis deskriptif dan analisis regresi berganda. Uji statistik menggunakan uji t dan uji F. Hasil penelitian menunjukkan: (1) terdapat pengaruh yang signifikan antara latar belakang pendidikan orang tua siswa secara simultan dari Bahasa Inggris Kelas X. Hal ini dibuktikan dengan nilai Fo = 28,204 dan Sig. 0,000 <0,05. Kontribusi yang diberikan bersama variabel latar belakang pendidikan orang tua siswa memberikan kontribusi 45% terhadap variabel kemampuan mata pelajaran bahasa Inggris. (2) Ada pengaruh signifikan orang tua terhadap kemampuan siswa kelas bahasa Inggris kelas X SMK Swasta di Tangerang Selatan. Hal ini dibuktikan dengan nilai t hitung = 2,48 dan Sig. 0,016 <0,05. Variabel latar belakang pendidikan orang tua dalam meningkatkan kemampuan mata pelajaran bahasa Inggris sebesar 13,056%. (3) Ada pengaruh yang signifikan terhadap kemampuan mata pelajaran bahasa Inggris. Siswa kelas X SMK Swasta di Tangerang Selatan. Hal ini dibuktikan dengan nilai t hitung = 4,881 dan Sig. 0,000 <0,05.
Kata Kunci: Latar belakang pendidikan orang tua, Mata Pelajaran bahasa inggris. Pengetahuan.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
REFERENSI
Anggraini & Aspari. (2018). Laporan Akhir Penelitian Mandiri.
Adnyani, I. K. (2016). Motivasi dan sikap bahasa mahasiswa jurusan pendidikan bahas Inggris Undiksha. Research Gate , 2303-288x.
Arikunto, S. (1997). prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka cipta.
Arung, F. (2016). improving student's speaking skill trought debate technique. journal of English Education , 2502-6909.
cowan, p. a. (2011). parenting and the child's world influences on academic, intellectual, and social-emotional development. research gate .
Harliana, S. (2014). Problem of teaching speaking for private SMA in Malang,research gate journal.
Lee, J. (2011). The effect of parent's academic background on children's academic achievement. Research gate .
Margono. (2003). metodologi penelitian pendidikan. Jakarta: Tineka cipta.
Saputra, J. B. (2015). communivative language teaching:changing students' speaking skill. premise Journal , 2442-482x.
Setyo, a. (2014). jurnal ilmiah pendidikan bimbingan konseling.
Sugiono. (2002). statistik untuk penelitian. Bandung: cv Alfabeta.
Winarno, S. (1982). pengantar penelitian ilmiah. Bandung: Tarsito.
DOI: https://doi.org/10.31294/w.v11i1.5053
Copyright (c) 2019 Anggraini Anggraini, Aspari Aspari, Desy Tri Anggarini, Ani Rakhmanita
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Index by:
Published by Department of Research and Community Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika by supported Relawan Jurnal Indonesia
Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License