Implications of Language Politeness in Efforts to Prevent Westernization Behavior and Horizontal Conflict
Abstract
Full Text:
PDFReferences
Agustina, D., Sumarlam, S., & Rohmadi, M. (2020). Kesantunan Berbahasa sebagai Faktor Determinan Keberhasilan Pembelajaran Berbahasa. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 9(1), 76. https://doi.org/10.35194/alinea.v9i1.830
Asmaroini, A. P. (2016). IMPLEMENTASI NILAI-NILAI PANCASILA BAGI SISWA DI ERA GLOBALISASI. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 440. https://doi.org/10.25273/citizenship.v4i2.1077
Asrori, A. (2017). RADIKALISME DI INDONESIA: Antara Historisitas dan Antropisitas. KALAM, 9(2), 253. https://doi.org/10.24042/klm.v9i2.331
Bakar, M. Y. A. (2012). Pengaruh Paham Liberalisme dan Neoliberalisme Terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. TSAQAFAH, 8(1), 135. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v8i1.22
Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). STRATEGI BELAJAR DAN PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BAHASA. Pena Literasi, 1(2), 108. https://doi.org/10.24853/pl.1.2.108-113
heru pratikno. (2023). Strengthening Character Education Values through Indonesian Culture, Language and Literature Approaches. Jurnal Pendekar, 6(4), 279–285. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i4.20082
Heru Pratikno. (2023a). Bahasa Indonesia sebagai Pembentuk Kepribadian Mahasiswa di Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Pendekar, 6(3), 229–235. https://doi.org/https://doi.org/10.31764/pendekar.v6i3.16466
Heru Pratikno. (2023b). Penguatan Apresiasi Bahasa dan Sastra Daerah Secara Intensif dalam Menghadapi Era Teknologi Digital. Bastrindo, 4(2), 187–202. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jb.v4i2.1289
Josaphat, Y. A. P., Cahyaningrum, A. N., Ladifa, H., Syach, S. F. N., & Khana, S. W. C. (2022). Eksistensi Bahasa Jawa Bagi Masyarakat Jawa Di Era Westernisasi Bahasa. Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 6(1). https://doi.org/10.22437/titian.v6i1.16046
Lim, D. C. L. (2021). Thinking, Feeling, Reading: On Methodologies in Scholarship on Malaysian Literature in English. SARE, 58(2). https://doi.org/10.22452/SARE.VOL58NO2.10
Mislikhah, S. (2014). KESANTUNAN BERBAHASA. Ar-Raniry, International Journal of Islamic Studies, 1(2), 285. https://doi.org/10.20859/jar.v1i2.18
Mubaro, M. Y. (2017). Problem Teologis Ideologi Komunisme. TSAQAFAH, 13(1), 45. https://doi.org/10.21111/tsaqafah.v13i1.976
Nurhadianto, N. (2016). INTERNALISASI NILAI-NILAI PANCASILA DALAM UPAYA MEMBENTUK PELAJAR ANTI NARKOBA. JURNAL PENDIDIKAN ILMU SOSIAL, 23(2), 44. https://doi.org/10.17509/jpis.v23i2.1618
Nurmalisa, Y., & Adha, M. M. (2016). PERAN LEMBAGA SOSIAL TERHADAP PEMBINAAN MORAL REMAJA DI SEKOLAH MENENGAH ATAS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(1), 64–71. https://doi.org/10.17977/um017v21i22016p064
Prasetya, K. H., Subakti, H., & Musdolifah, A. (2022). Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Peserta Didik terhadap Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1019–1027. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2067
Pratikno, H. (2020). BUILDING AWARENESS OF RELIGIOUS EDUCATION IN FAMILIES IN THE DIGITAL AGE. Jurnal Pendidikan Islam Ta’dib Unisba, 9(2), 59–68. https://doi.org/https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i2.6287
Rahadini, A. A., & Suwarna, S. (2014). KESANTUNAN BERBAHASA DALAM INTERAKSI PEMBELAJARAN BAHASA JAWA DI SMP N 1 BANYUMAS. LingTera, 1(2), 136. https://doi.org/10.21831/lt.v1i2.2591
Sabir, A. (2018). Diplomasi Publik Indonesia terhadap Vanuatu Dalam Upaya Membendung Gerakan Separatisme Papua. Jurnal Hubungan Internasional, 11(1), 91. https://doi.org/10.20473/jhi.v11i1.8679
Satya Yoga, D., Suarmini, N. W., & Prabowo, S. (2015). Peran Keluarga Sangat Penting dalam Pendidikan Mental, Karakter Anak serta Budi Pekerti Anak. Jurnal Sosial Humaniora, 8(1), 46. https://doi.org/10.12962/j24433527.v8i1.1241
Tabatadze, S. (2022). Approaches to Language Education and Schooling in Post-Conflict Phase in Georgian Contexts. IJOLE, 6(4), 341–355.
Undari, R., Muthali’in, A., & Prasetiyo, W. H. (2022). Etika komunikasi siswa dalam pembelajaran daring: Studi kualitatif pada pembelajaran PPKn. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1). https://doi.org/10.23917/sosial.v3i1.623
Widodo, B., & Nurholis, E. (2019). REVITALISASI EPISTEMOLOGIS PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN: UPAYA MEMINIMALISIR BENCANA SOSIAL. Jurnal Artefak, 6(2). https://doi.org/10.25157/ja.v6i2.2583
Yunus, A. F. (2017). Radikalisme, Liberalisme dan Terorisme: Pengaruhnya Terhadap Agama Islam. Jurnal Online Studi Al-Qur An. https://doi.org/10.21009/jsq.013.1.06
Zuhrudin, A. (2017). REFORMULASI BAHASA SANTUN SEBAGAI UPAYA MELAWAN KEKERASAN VERBAL TERHADAP ANAK. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 12(2). https://doi.org/10.21580/sa.v12i2.1706
DOI: https://doi.org/10.31294/wanastra.v17i1.24590
Copyright (c) 2025 Heru Pratikno, Atsani Wulansari, Kokok Dj Purwanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Index by:
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Published by Department of Research and Community Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika by supported Relawan Jurnal Indonesia
Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License