Upaya Promosi Potensi Wisata Kota Denpasar Berbasis Media sosial

Ni Wayan Rena Mariani, Anak Agung Gede Wijaya

Sari


Abstract - Marketing activities for tourism changes along with the development of the use of social media in the community. Traditional marketing methods that were used in marketing activities began to be shifted by digital marketing methods. One type of digital marketing method is social media marketing. Tourism official of denpasar cooperating with the Bali Tourism Board, and the Regional Tourism Promotion Agency uses social media in an effort to promote the tourism potencial of the city of Denpasar. The use of social media is very minimal in 2016 and 2017 to promote the tourism potential of the city of Denpasar. This Situation is not in line with the strategic plan of tourism official of Denpasar for 2011-2015 which states that promotion is carried out involving Information Technology. Mariani (2016) mentions that social media is very helpful in promoting a previously unknown tourist attraction into a favorite tourist attraction. When the use of social media that is very minimal by the manager, the promotion is declared successful. It is caused the strength of the content created by users of social media to introduce this attraction to other social media users. The purpose of this study is to find out the efforts made by the government in promoting tourism potential by utilizing social media. The research using quantitative and qualitative data. Quantitative data consist of number of posts, number of followers, number of likes. Qualitative data consist of social media content and data of interviews with sources. This research is a qualitative study with a case study approach. This research concludes that several social media-based promotion efforts have been carried out, namely greeting social media users through image and video content, inviting the public to attend certain tourism activities, involving social media users, and informing the calendar of events at the beginning of each month.

Keywords: : Marketing, Tourism Destination, Social Media

Abstrak – Kegiatan pemasaran tujuan wisata mengalami perubahan seiring dengan berkembangnya penggunaan media sosial di masyarakat. Metode pemasaran Tradisional yang dulu digunakan dalam kegiatan pemasaran mulai digeser oleh metode pemasaran digital. Salah satu jenis metode pemasaran digital adalah Pemasaran media sosial. Dinas Pariwisata Denpasar bekerja sama dengan Bali Tourism Board, dan Badan Promosi Pariwisata Daerah menggunakan media sosial dalam upaya untuk mempromosikan potensi wisata kota Denpasar. Pemanfaatan media sosial yang sangat minim pada tahun 2016 dan 2017 untuk mempromosikan potensi wisata kota denpasar tidak sejalan dengan Rencana strategis satuan kerja perangkat daerah dinas pariwisata kota denpasar Tahun 2011-2015 yang menyebutkan bahwa promosi dilaksanakan dengan melibatkan Teknologi Informasi. Mariani (2016) menyebutkan bahwa media sosial sangat membantu promosi sebuah objek wisata yang sebelumnya tidak dikenal menjadi sebuah objek wisata yang ramai dikunjungi. Dengan pemanfaatan media sosial yang sangat minim oleh pengelola, promosi dinyatakan berhasil. Hal ini disebabkan kekuatan content yang dibuat oleh para pengguna media sosial untuk memperkenalkan objek wisata ini kepada pengguna media sosial yang lain. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui upaya-upaya yang dilakukan pemerintah dalam mempromosikan potensi wisata dengan memanfaatkan media sosial. Data penelitian yang digunakan adalah data kuantitatif dan kuliatatif. Data kuantitatif yang digunakan adalah jumlah posting, jumlah follower,jumlah likes. Data kualitatif berupa konten media sosial dan hasil wawancara dengannarasumber. Penelitian ini merupakan merupakan penelitian kualitatif dengan pendekatan case study. Penelitian ini menyimpulkan bahwa beberapa upaya promosi berbasis media sosial telah dilakukan yaitu menyapa pengguna media sosial melalui content gambar dan video, mengundang masyarakat untuk hadir dalam kegiataan wisata tertentu, melibatkan masyarakat pengguna media sosial, dan menginformasikan calender of event disetiap awal bulan.

Kata kunci: Pemasaran, Destinasi Wisata, Media Sosial

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Creswell, J. W. (2013). Research Design. California: Sage publications

Dave, C. (2009), E-Bussiness & E-Commerce Management, Strategy Implementation & Practice, Edinburgh Gate England, Prentice Hall

J.Page, S., & Joanne, C. (2014). Tourism a Modern Synthesis. Hampshire: Cengage Learning EMEA.

Jogiyanto, HM (2008), Metodologi Penelitian Sistem Informasi, Jogyakarta: Andi Offset

Kuric, N. (2016, February 10). Social Media and promotion of Tourist Destination with negative country image. Switzerland.

Mariani, N. W. (2016). Role of social media in the promotion "Hidden Canyon" Tourism Object. International Conference on Tourism, Gastronomy, and Tourist Destination (p. 78). Jakarta: Atlantis Press.

Neti, S. (2011). Social media and its role in marketing. International Journal of enterprise computing and Bussiness system

Paquette, H. (2013). Social Media as a Marketing Tool : A Literature Review. Major Papers by master of science student , Paper 2.

Reid, B. (2006), Hospitality Marketing Management, New Jersey,John Wiley & Sons, Inc

Waad Assaad, J. M. (2011). Social Network in Networking Opportunities and Risks. International Journal of Managing Public sector Information and Communication Technologies




DOI: https://doi.org/10.31294/khi.v9i2.5223

====================================================================

Terbit setiap bulan Maret & September, ISSN : 2655-5433 (online)

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License