ANALISA KARAKTERISTIK BAHASA YANG DIGUNAKAN SISWA DALAM BERKOMUNIKASI LISAN MENGGUNAKAN BAHASA INGGRIS
Sari
Abstract - Effective oral communication is needed especially in the teaching and learning process because it can determine the success of teaching and learning process. In order to reach effective oral communication, teachers should know the characteristic and the fluency level of the learners‟ language. This is important in order to prevent the teachers from the use of language which is not understandable by the learners. This study is conducted in order to find out the characteristics of the learners‟ language used during the teaching and learning process in terms of its role, content, and representation. In addition, this study also tries to find out the proficiency level of learners‟ language. From the analyzed data, it is found that the learners actively participate in the teaching and learning process by producing and expressing messages in simple sentences. Moreover, it is also found that the level of learners‟ language proficiency is categorized into intermediate proficiency.
Keyword: Oral Communication, Characteristic of Language, Language Proficiency
Abstrak - Efektif komunikasi lisan sangat diperlukan terutama dalam proses belajar mengajar karena dapat menentukan keberhasilan proses belajar mengajar. Dalam rangka mencapai efektif komunikasi lisan, pengajar harus mengetahui karakteristik dan tingkat kefasihan bahasa dari siswa. Hal ini penting guna mencegah para pengajar dari penggunaan bahasa yang tidak dimengerti oleh siswa. Kajian ini dilakukan untuk mengetahui karakteristik pembelajar bahasa yang digunakan selama pengajaran dan pembelajaran dalam hal peran, konten, dan representasi. Selain itu, kajian ini juga mencoba untuk mengetahui tingkat kemahiran bahasa siswa. Dari data yang dianalisis, ditemukan bahwa siswa secara aktif berpartisipasi dalam pengajaran dan proses pembelajaran dengan menghasilkan dan mengungkapkan pesan dalam kalimat sederhana. Selain itu, juga menemukan bahwa tingkat kemahiran bahasa siswa dibedakan menjadi kemampuan menengah.
Kata Kunci : Komunikasi Lisan, Karakteristik Bahasa, Kemahiran Bahasa
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Bahfiarti, Tuti. (2012). Buku Ajar Teori Dasar-Dasar
Komunikasi. Makasar. Universitas Hasanudin.
Ellis, Rod. (1994). The Study of Second Language
Acquisition. London: Oxford University Press.
Himmele, Persida. William Himmele. (2009). The
Language Rich Classroom-A Research Based
Framework for Teaching English Language Learners.
Alexandria: ASCD.
NN. Bloom‟s Taxonomy. [Online].
Available: en.wikipedia.org/wiki/Bloom's_Taxonomy.
Diakses tanggal 5 Agustus 2014.
Suherdi, Didi. (2009). Classroom Discourse Analysis
“A Systemiotic Approach” Revised Edition. Bandung:
CELTICS.
Utari, Retno. Taksonomi Bloom, Apa dan Bagaimana Menggunakannya?. http://www.bppk.depkeu.go.id/webpkn/attac
hments/article/766/1- Taksonomi%20Bloom%20%20Retno-ok-
mima+abstract.pdf.
Diakses tanggal 5 Agustus 2014.
Huda, Nuril. (1999). Language Learning and
Teaching Issues and Trends. Malang. IKIP Malang
Publisher.
DOI: https://doi.org/10.31294/kom.v1i2.218
DOI (PDF): https://doi.org/10.31294/kom.v1i2.218.g185
Index by: | ||
E-ISSN: 2549-3299 | ||
|
||
Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana InformatikaJl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
|