DEMOKRASI DAN KAMPANYE POLITIK MELALUI PENCITRAAN BERBASIS BUDAYA DALAM PILKADA DI INDONESIA

Yulia Sariwaty

Sari


                                                            ABSTRACT

Democracy is a political system who build, when the public have right to political purpose who must be given authority to govern through election mechanism. On democratic system implemetation, one of important point is public participation, because participation be found element on political communication mechanism. Political dynamics in Indonesia can be witnessed through party of democracy that can organized from centre level to buttom district. Every district as like compete to born new candidate who claim their can be right leader. For make public interesting, their making various strategy including build of image on campaign. Keywords: Democracy, Campaign, Politic, Image, Culture.

                                                             ABSTRAK

Demokrasi merupakan sistem pemerintahan yang dibangun, dimana rakyat memiliki hak untuk menentukan secara politik siapa yang diberi kekuasaan untuk memerintah melalui mekanisme pemilihan umum. Dalam penyelenggaraan system demokrasi, salah satu unsur yang amat penting adalah partisipasi masyarakat, karena dalam partisipasi terkandung unsur mekanisme komunikasi politik antara aktor politik dengan publik sebagai konstituennya. Semarak dinamika politik di Indonesia dapat dilihat melalui pesta demokrasi yang diadakan dari tingkat pusat hingga daerah. Setiap daerah seakan berlomba dalam melahirkan kandidat yang mengklaim dirinya paling tepat menjadi pemimpin. Guna menarik simpati masyarakat, mereka melancarkan berbagai strategi termasuk membangun pencitraan dalam kampanye.

Kata Kunci: Demokrasi, Kampanye, Politik, Pencitraan, Budaya.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Cangara, Hafied. (2011). Komunikasi Politik Konsep, Teori dan Strategi.

Jakarta:PT Rajagrafindo Persada.

Harrison, Lawrence E., dan Samuel P.Huntington. (2000). Culture

Matters How Values Shape Human Progress. NewYork: Basic Books.

Lattimore, Otis Baskin, Suzette T. Heiman, Elizabeth L. Toth & James Van

Leuven. (2004). Public Relations The Profession and The Practice.

New York:Mc Graw Hill.

Lipset, S.M. (1959). Political Man, London:Heinemann Educational

Books Ltd.

Lustig, Myron W. & Jolene Koester. (2010). Intercultural Competence

Interpersonal Communication Across Cultures, 6th ed. Boston:

Pearson Education Inc.

Ruslan, Rosady. (2008). Management Public Relations & Media Komunikasi, Konsep dan Aplikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Schmitter, C., dan Terry Lynn Karl. (1991). What Democary is

Philippe … and is not”, dalam Journal of Democarcy, Vol. 2, No.

Tahun 1991.




DOI: https://doi.org/10.31294/kom.v3i2.1302

DOI (PDF): https://doi.org/10.31294/kom.v3i2.1302.g1103



Index by:


E-ISSN2549-3299

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License