Knowledge Management System Di Bidang Pelayaran Menggunakan Metodologi USDP

Muhamad Nasihin

Abstract


Abstrak

PT. Karunia Samudera Indonesia Ltd adalah perusahaan yang bergerak di bidang pelayaran lebih dari 22 tahun sejak tahun 1995 sampai sekarang menangani berbagai layanan armada transportasi air, badan, pengurusan dokumen, perekrutan kru, docking kapal, sering menggunakan media sosial dan email dalam penyebaran pengetahuan dan informasi yang dilakukan selama ini. Namun, media ini tidak dapat menampung informasi perusahaan ini dalam beberapa hal sebagai catatan pengetahuan yang dapat dicari kembali dan tidak sebagai media perekam untuk pengetahuan berdasarkan pengalaman di lapangan. Oleh karena itu, perlu dirancang sebuah sistem yang dapat mengkonversi pengetahuan tacit menjadi pengetahuan eksplisit yang berguna bagi PT. Karunia Samudera Indonesia dan kemudahan untuk menyampaikan informasi kepada para pengguna jasa. Sistem ini dirancang dengan menggunakan metodologi Unified Software Development Process (USDP) yaitu sebuah aplikasi web yang menerapkan konsep Sistem Manajemen Pengetahuan (Knowledge Management), dimana pengguna dapat berinteraksi dengan PT. Karunia Samudera Indonesia sebagai anggota dari sistem dengan mengomentari artikel yang merupakan bentuk pengetahuan yang telah didokumentasikan.

 

Kata kunci: Knowledge Management System, Unified Software Development Process, Web Application.

 

                                                            Abstract

Karunia Samudera Indonesia Co. Ltd. is a company that engaged in shipping more than 22 years since 1995 up to now handle a variety of water transport fleet services, the agency, processing of documents, crew recruitment, docking ships, often using social media and email in the dissemination of knowledge and information that is carried out so far. However, these media can not accommodate this company in some ways as the notes of the knowledge that can be searched back and not as a recording medium for the knowledges based on experience in the field. Therefore, we need to design a system that can convert tacit knowledge into explicit knowledge that is useful for Karunia Samudera Indonesia Co. Ltd. and ease to communicate information to the users of services. The system was designed using the methodology of the Unified Software Development Process (USDP) in this research is a web application that implements the concept of Knowledge Management System (Knowledge Managements), which the user can interact with Karunia Samudera Indonesia Co. Ltd. as a member of the system by commenting on the article which is a form of knowledge that has been documented.

 

Keywords:   Knowledge Management System, Unified Software Development Process, Web Application.


Keywords


Knowledge Management System, Unified Software Development Process, Web Application,

References


Bernard, Alan. Tichkiewitch, Serge. (2008). Methods and Tools for Effective Knowledge Life Cycle-Management. Berlin: Springer.

Debowski, Shelda. (2006). Knowledge Management. Melbourne and Sydney: John Wiley and Son Australia, Ltd.

Dharwiyanti, Sri. Wahono, Romi Satria. (2003). Pengantar Unified Modeling Language (UML). IlmuKomputer.Com

Gottschalk, Peter. (2005). Strategic Knowledge Management Technology. Norway: Idea Group Publishing.

Huber, Helmut (2009). Computing for knowledge management: from Nonaka to visualisation and knowledge maps Dublin Institute of Technology. Dublin Institute of Technology.

Jennex, Murray E. (2007). Knowledge Management in Modern Organization. United States of America: Idea Group Publising.

Marimin. Tanjung, Hendri. Prabowo, Haryo. (2006). Sistem Informasi Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Grasindo.

Mulyanto, Aunur Rofiq. (2008). Rekayasa Perangkat Lunak Jilid 1 untuk SMK. Jakarta : Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan, Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional.

Nonaka, Ikujiro. Ichijo, Kazuo (2007). Knowledge Creation and Management: New Challbenges for Managers. New York: Oxford University Press.

Nugroho, Adi. (2010). Rekayasa Perangkat Lunak Berorientasi Objek dengan Metode (Unified Software Development Process). Yogyakarta: Penerbit Andi.

Probst, Gilbert., Steffen Raub, Kai Romhardt. (2004). Managing knowledge: Buildings For Success. Chichester, England: John Wiley & Sons.

Satzinger, John., Jackson, Robert., Burd, Stephen. (2009). Systems Analysis

and Design: In a Changing World.

(5th edition). Boston: Course Technology.

Setiarso, Bambang, Nazir Harjanto Triyono, Hendro Subagyo. (2009). Penerapan Knowledge Management pada Organisasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Tobing, Paul. L. (2007). Knowledge Management Konsep, Arsitektur dan Implementasi. Yogyakarta: Graha Ilmu




DOI: https://doi.org/10.31294/ji.v4i1.1601

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Index by:

 
  
Published by Department of Research and Public Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika with supported Relawan Jurnal Indonesia

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License