Melestarikan Aksara Sunda Dengan Aplikasi Multimedia

Jenie Sundari

Abstract


Abstract - Sundanese letters are letter that come from sunda Land that has function to represent sundanese language in a long time ago. But with the coming of Dutch colonist, the existence of Sundanese letters are eliminated, so its presence is difficult to be known by future generations. Information technology is one way to gather and disseminate Sundanese letters to introduce and preserve Sundanese culture letters. Through multimedia, the presentation of sundanese letters knowledg is expected to attract people to learn their Sundanese characters. The method applied in this research is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC). It is not only through picture but also with voices that make it easier to learn.
Keywords: Sundanese Letters, Multimedia, MDLC.


Abstrak - Huruf Sunda adalah surat yang datang dari Tanah sunda yang memiliki fungsi untuk mewakili bahasa sunda dalam waktu lama. Tetapi dengan kedatangan penjajah Belanda, keberadaan surat Sunda dieliminasi, sehingga kehadirannya sulit untuk diketahui oleh generasi mendatang. Teknologi informasi merupakan salah satu cara untuk mengumpulkan dan menyebarkan surat Sunda untuk memperkenalkan dan melestarikan huruf budaya Sunda. Melalui multimedia, presentasi huruf sunda knowledg diharapkan untuk menarik orang untuk belajar karakter Sunda mereka. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Siklus Multimedia Development Life (MDLC). Hal ini tidak hanya melalui gambar tetapi juga dengan suara yang membuatnya lebih mudah untuk belajar.
Kata Kunci: Huruf Sunda, Multimedia, MDLC.

Full Text:

PDF

References


Binanto, Iwan 2010. Multimedia Digital- dasar teori dan pengembangannya. Yogyakarta: ANDI.

http://infobandung.co.id/sejarah-aksara-sunda/

Indrawati, Youllia. Rosmala, Dewi. Ramdhanial, Ardy. Aplikasi Pembelajaran alat musik gitar menggunakan model skenario multimedia interaktif timeline tree. Volume 4 No. 1 April 2013

Kadir, Abdul dan Triwahyuni, Terra Ch. 2005. Pengenalan Teknologi Informasi. Yogyakarta: Andi.

Komputer, Wahana. 2012. Adobe Flash CS6. Yogyakarta: Andi.

Pressman, Roger S. 2010. Rekayasa Perangkat Lunak-Buku Satu, Pendekatan Praktisi (Edisi 7). Yogyakarta: ANDI.

Ridwan, Mansoor Dan Mustikadara. 2013. Perancangan Game Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Aksara Sunda Untuk Remaja. Vol 5, 2013.

Muga Linggar Famukhit, Lies Yulianto, Maryono, Bambang Eka Purnama (2013). Interactive Application Development Policy Object 3D Virtual Tour History Pacitan District based Multimedia. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Vol. 4, No.3, 2013

Muhammad Multazam, Bambang Eka Purnama. Influence Of Classified Ad On Google Page Rank And Number Of Visitors, Journal of Theoretical and Applied Information Technology. Vol. 81. No. 2 – 2015

Karya Gunawan, Bambang Eka Purnama. (2015). Implementation of Location Base Service on Tourism Places in West Nusa Tenggara by using Smartphone. (IJACSA) International Journal of Advanced Computer Science and Applications, Vol. 6, No. 8, 2015




DOI: https://doi.org/10.31294/evolusi.v4i2.698

ISSN: 2657-0793 (online). ISSN: 2338-8161 (print)

Published By LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License