Analisis Resepsi Khalayak Terhadap Pesan Iklan Layanan Masyarakat “Disinformasi” Covid 19 (Studi Pada Komunitas Mersi Fans Club Radio Mersi Fm 93.90)

Siti Qonaah, Marlinda Irwanti Poernomo, Frengki Napitupulu

Abstract


Abstract -The disinformation of covid 19 in the media gives a different message for people. A different message affects the audiences of Mersi Radio Fans Club. It is done in order to give the accurate and trusted sources of information related to covid 19. The information can be given through community service announcements disinformation covid version. Based on the problems, the objectives of the research are to describe to the audiences about the true information about covid 19, the influences of different message, the reaction of Mersi Radio Fans Club interpret a message of covid 19 disinformation version, and the factors affect the Mersi Radio Fans Club.  The qualitative research method and the theory of encoding decoding people from Stuart Hall were used to conduct the research.  The theory of decoding was done by the audiences through three positions; they are the hegemony of the dominant position, negotiation position, and opposition position. The result of the research indicated that 5 informants are the most dominant hegemonic position.

keyword : reception analysis. encoding decoding


Full Text:

PDF

References


Adi, T. N. (2012). Mengkaji Khalayak Media Dengan Metode Penelitian Resepsi. Acta Di Urna, 8, 28.

Ali. (2021). wawancara pendahuluan.

Cangara, H. (2012). Pengantar Ilmu Komunikasi (revisi). Rajawali Pers.

Durham, M. gigi and, & Kellner, Douglas, M. (2001). Media and cultural studies : keyworks,. Blackwell Publishing.

Dwi. (2021). wawancara pendahuluan.

George. (2021). wawancara pendahuluan. tangerang

Ginting, H. (2020). PERUBAHAN PERILAKU SEBAGAI RESPON TERHADAP WABAH COVID-19. HImpunan Psikologi Indonesia. https://himpsi.or.id/blog/materi-edukasi-covid-19-5/post/perubahan-perilaku-sebagai-respon-terhadap-wabah-covid-19-127

Harun. (2021). Wawancara pendahuluan.

Http://www.kpi.go.id/. (2002). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 32 TAHUN 2002 TENTANG PENYIARAN. Http://Www.Kpi.Go.Id/. http://www.kpi.go.id/download/regulasi/UU No. 32 Tahun 2002 tentang Penyiaran.pdf

Https://www.liputan6.com/. (2020). Pemkab Natuna Tolak Jadi Lokasi Karantina WNI dari Wuhan, Ini Alasannya. Https://Www.Liputan6.Com/. https://www.liputan6.com/regional/read/4169017/pemkab-natuna-tolak-jadi-lokasi-karantina-wni-dari-wuhan-ini-alasannya

Ida, R. (2018). metode penelitian studi media dan kajian media (3rd ed.). prenadamedia grup.

Indriani. (2020). Kominfo : Hingga Juni terdapat 850 hoaks terkait COVID-19. Https://Kominfo.Go.Id/. https://kominfo.go.id/content/detail/27755/kominfo-hingga-juni-terdapat-850-hoaks-terkait-covid-19/0/sorotan_media

Ispandriarno, L. (2020). Efek Disinformasi dan Hoax. Rri.Co.Id. https://rri.co.id/humaniora/info-publik/781967/efek-disinformasi-dan-hoax

KEMENTERIAN, ANAK, P. P. D. P., & INDONESIA, R. (2020). PANDUAN PERLINDUNGAN LANJUT USIA BERPERSPEKTIF GENDER PADA MASA COVID-19. Https://Covid19.Go.Id/. https://covid19.go.id/storage/app/media/Protokol/PANDUAN COVID LANSIA PEREMPUAN ttd paraf.pdf

Komariah, D. S. dan A. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. alfabeta.

Kriyantono, R. (2006). Kriyantono, Rachmat, 2006, Teknik Riset Komunikasi PT. Raja Grafindo Persada Jakarta.

Lee, M. (2007). Prinsip-prinsip pokok periklanan dalam perspektif global. kencana.

Lidwina, A. (2020). Kominfo Temukan 147 Kabar Bohong soal Virus Corona. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/03/03/kominfo-temukan-147-kabar-bohong-soal-virus-corona

McQuail, D. (2004). Teori Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. erlangga.

Moleong, L. J. (2008). Metode Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya, 2008.

Mustajab, M. L. H. (2018). Analisis Resepsi Remaja Islam Surabaya Tentang Meme Islam Di Media Sosial [Universitas Islam Negri Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/22251/6/M. Latiful Hanan Mustajab_F02715156.pdf

Nisa, U. (2017). STUDI RESEPSI KHALAYAK TERHADAP PEMBERITAAN SYARIAT ISLAM PADA KOMPAS.COM. Komunikasi Global, 1, 74–89. http://jurnal.unsyiah.ac.id/JKG/article/view/9195

Perkasa, M. I. A. (2018). Analisis Resepsi Active Audience Dalam Memaknai Konten Vice Indonesia [Universitas Diponegoro semarang]. https://core.ac.uk/display/189859183

Putri, R. D. (2020). Gelombang Diskriminasi dan Rasisme yang Muncul Akibat Hoaks Corona. Https://Tirto.Id/EwFs. https://tirto.id/gelombang-diskriminasi-dan-rasisme-yang-muncul-akibat-hoaks-corona-ewFs

Rahardjo, M. (2010). Triangulasi dalam Penelitian Kualitatif,. Http://Www.Uin_malang.Ac.Id B. https://www.uin-malang.ac.id/r/101001/triangulasi-dalam-penelitian-kualitatif.html

Ridhoi, M. A. (2020). Celah Memacu Ekonomi dari Perubahan Pola Konsumsi saat Pandemi Artikel ini telah tayang di Katadata.co.id dengan judul “Celah Memacu Ekonomi dari Perubahan Pola Konsumsi saat Pandemi - Analisis Data Katadata” , https://katadata.co.id/muhammadridhoi/analis. Kata Data Co.Id. https://katadata.co.id/muhammadridhoi/analisisdata/5f8f1f00c639e/celah-memacu-ekonomi-dari-perubahan-pola-konsumsi-saat-pandemi

Ronda, Andi, M. (2018). Tafsir Kontenporer Ilmu Komunikasi. In R. Diana (Ed.), Teori Kontemporer Ilmu komunikasi (1st ed.). Indigo media.

Syahputra, D. (2021). Wawancara, Proses pembuatan Iklan layanan Masyarakat versi “Disinformasi” covid 19.

Tini. (2021). wawancara pendahuluan.




DOI: https://doi.org/10.31294/jc.v22i1.11299

ISSN: 2579-3314

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License