Lexical Richness of the Jakarta Post Opinion Articles: Comparison between Native and Non-Native Writers

Dwi Indarti

Abstract


Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mencari kompleksitas perbendaharaan kata-kata yang ada di dalam artikel opini surat kabar. Dengan menggunakan dua buah artikel opini yang mengangkat topik yang sama mengenai President Donald Trump yang terbit di koran The Jakarta Post dan ditulis oleh seorang penutur asli bahasa Inggris dan seorang yang bukan penutur asli bahasa Inggris, penelitian ini membandingkan tingkat kompleksitas perbendaharaan kata antara kedua penulis. Kedua buah artikel tersebut adalah Trump’s muslim travel ban will spark radicalization yang ditulis oleh Moh. Zaki Arrobi dari Indonesia dan Trump is attacking religious liberty yang ditulis oleh Noah Feldman dari United Kingdom. Penelitian ini menggunakan sebuah program bahasa berbasis web melalui situs www.lextutor.ca yang bisa diakses secara bebas, bernama Lexical Frequency Profile yang digagas oleh Laufer and Nation (1995). Hasil penelitian ini membuktikan pendapat Laufer and Nation (1995) yang menyatakan bahwa penulis yang bukan penutur asli bahasa Inggris mempunyai perbendaharaan kata yang lebih sedikit dibanding dengan penulis yang merupakan penutur asli bahasa Inggris. Penelitian ini menunjukkan adanya perbedaan yang cukup penting.

Full Text:

PDF

References


Ansary, H., & Babaii, E. (2009). A cross-cultural analysis of English newspaper editorials: A systemic-function view of text for contrastive rhetoric research. Regional Language Center Journal, 40(2), 211-249.

Hamilton, J., & Lawrence, R. (2012). Journalism studies: Theory and practice. Taylor & Francis: New York.

Hoffman, L.H., & Slater, M.D. (2007). Evaluating public discourse in Newspaper opinion articles: Values-framing and integrative complexity in substance and health policy issues. Journalism & Mass Communication Quaterly, 84(1).

Laufer, B. & Nation, P. (1995). Vocabulary size and use: Lexical richness in L2 written production. Applied Linguistic, 16(3), 307-322.

Masroor, F. (2003). Argumentative strategies on newspaper editorials in English across cultures. Asian ESP Journal, 9(3), 35-72

Milne, E. D. (2008). The pragmatic role of textual and interpersonal meta-discourse markers in the construction and attainment of persuasion: A cross-linguistic study of newspaper discourse. Journal of Pragmatics, 40, 95-113.

Saleh, B. (2013). The complete guide to article writing: How to write successful articles for online and print markets. Writer’s Diggest Books: Ohio.




DOI: https://doi.org/10.31294/w.v9i2.2550

Copyright (c) 2017 Dwi Indarti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Index by:

  
 

Published by Department of Research and Community Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika by supported Relawan Jurnal Indonesia

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License