IMPLEMENTASI ALGORITMA FP-GROWTH MENGGUNAKAN ASSOCIATION RULE PADA MARKET BASKET ANALYSIS

Fitriyani Fitriyani

Abstract


Abstract - The set of data can be processed into information or useful knowledge, one of the data that can be processed is data purchases by consumers. However, large data processing will take a long time in the process. So that these data require appropriate methods in the process. The method is often used in data processing transactions are Apriori, but a great deal less precise data using Apriori because in the process repeatedly scanning the database (candidate set generation). In this study using the FP-Growth method for determining frequent itemset with structure of FP-Tree and Association Rule to determine support and confidence in the transaction data so that the results can be known relationships between an item with other items that are frequently purchased by consumers.

Keywords : Apriori, FP-Growth, Association Rule, Transaction, Frequent Itemset.

Abstrak - Himpunan data yang besar dapat diolah menjadi informasi atau pengetahuan yang bermanfaat, salah satu data yang dapat diolah adalah data transaksi pembelian barang oleh konsumen. Akan tetapi pemrosesan data yang besar akan membutuhkan waktu yang lama dalam prosesnya. Sehingga data tersebut membutuhkan metode yang tepat dalam proses pengolahannya. Metode yang sering digunakan dalam pengolahan data transaksi adalah Apriori, akan tetapi data yang besar kurang tepat menggunakan Apriori karena dalam prosesnya melakukan scanning berulang kali pada database (candidate set generation). Dalam penelitian ini menggunakan metode FP-Growth untuk menentukan frequent itemset dengan struktur FP-Tree dan Association Rule untuk menentukan support dan confidence pada data transaksi sehingga hasilnya dapat diketahui hubungan-hubungan antara suatu barang dengan barang lainnya yang sering dibeli oleh konsumen.

Kata Kunci : Apriori, FP-Growth, Association Rule, Transaction, Frequent Itemset.

References


Aprilla, D. C. (2013). Data Mining dengan Rapid Miner. Jakarta.

Jiawei han, M. K. (2012). Data Mining Concepts and Techniques. Waltham: Elsevier.

Prasetyo, E. (2012). Data Mining Konsep dan Aplikasi Menggunakan MATLAB. Yogyakarta: Penerbit ANDI Yogyakarta.

Samuel, D. (2008). Penerapan Struktur FP-Tree dan Algoritma FP-Growth dalam Optimasi Penentuan Frequent Itemset. 1-6.

Witten, I. H. (2011). Data Mining Practical Machine Learning Tools and Techniques. Burlington: Elsevier.




DOI: https://doi.org/10.31294/ji.v2i1.85

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Index by:

 
  
Published by Department of Research and Public Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika with supported Relawan Jurnal Indonesia

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License