ANALISIS ALGORITMA K-MEANS CLUSTERING UNTUK PEMETAAN PRESTASI SISWA STUDI KASUS SMP NEGERI I SUKAHENING
Sari
Abstract - The high success rate of students and the low level of student failure is 
a reflection of the quality of education. Education today are required to have the 
ability to compete by utilizing all available resources. In addition to resource 
infrastructure, facilities and people, information systems is one of the resources 
that can be used to improve the ability to compete. Data mining is the process of 
analyzing the data to find a pattern of the data set. Data mining is able to analyze a 
large amount of supporting data into information in the form that has meaning for 
decision support. One of the clustering process of data mining is one of the 
methods called k-means. K-Means algorithm is the simplest clustering algorithm 
than other clustering algorithms. Atribut group student achievement are the Name, 
extracurricular, value includes the value Skills Knowledge, Attitude value, and the 
number of absences students. From the results of a case study of 173 students 
obtained with manhattan distance, chbychep distance euclidian distance the result
accuracy 67 %.
Keywords: Clustering, K-means, student achievement
Abstrak - Tingginya tingkat keberhasilan siswa dan rendahnya tingkat kegagalan 
siswa merupakan cermin kualitas dunia pendidikan. Dunia pendidikan saat ini 
dituntut untuk memiliki kemampuan bersaing dengan memanfaatkan semua 
sumber daya yang dimiliki. Selain sumber daya sarana, prasarana dan manusia, 
sistem informasi merupakan salah satu sumber daya yang dapat digunakan untuk 
meningkatkan kemampuan bersaing. Data mining merupakan proses analisa data 
untuk menemukan suatu pola dari kumpulan data. Data mining mampu 
menganalisa jumlah data yang besar menjadi informasi yang mempunyai arti bagi 
pendukung keputusan. Salah satu proses data mining adalah clustering. Atribut 
yang digunakan dalam pengelompokan prestasi siswa adalah nama, 
ekstrakurikuler, nilai pengetahuan yang meliputi nilai keterampilan, nilai sikap, dan 
jumlah ketidak hadiran siswa. Studi kasus pada 173 siswa dengan perhitungan 
jarak menggunakan manhattan distance, chbychep distance dan euclidian distance
menghasilkan akurasi sebesar 67%.
Kata Kunci: Clustering, k-means, Prestasi siswa
Teks Lengkap:
PDFDOI: https://doi.org/10.31294/ijcit.v1i1.425
##submission.copyrightStatement##
##submission.license.cc.by-sa4.footer##
P-ISSN: 2527-449X E-ISSN: 2549-7421
Statistik Pengunjung Jurnal IJCIT


 








