Pengukuran Tingkat Kepuasan Pengguna Dalam Pembelajaran Dengan Media Animasi

Nani Agustina - AMIK BSI Jakarta

Abstract


Abstraksi - Media Animation in learning is used to maximize the visual efect and give the continous interaction to the students, so that the understanding of the materials increses. Media animation in learning has an ability of explaining something very complicated through picture and words only. Nowdays, learning method in schools still use the conventional concept that is teachers teach based on the school’s books. Meanwhile, the learning system tends to demand the students to understand and comprehend materials without attending to how they catch the materials. TAM Model is an act theory with one possibilty that someone’s reaction and perception toward something will determine his or her atittude and behaviour. This theory makes model of someone’s atittude as a function of atittude goal. It can be concluded that animation users’ reaction and perception will affect their attitude in receiving animation lesson. By TAM Model, variables used in this research are Perception Untility (PU), and the Ease in using (PE) it. While the independent variables are atittude in using (AT), Interest in using (BI), and the Real Use of Technology (AU). In this research, the data is processed by using AMOS 21. The result shows that there is a direct relation between the ease users and users atittude, users atittude influences directly toward atittude desire, and atittude desire influnces directly toward users’ technology

Keywords: Users’s Satification, TAM, Media Animation, Learning       

 

Abstraksi - Media Animation dalam pembelajaran digunakan untuk memaksimalkan efect visual dan memberikan interaksi terus-menerus kepada siswa, sehingga pemahaman tentang increses bahan. Media animasi dalam pembelajaran memiliki kemampuan menjelaskan sesuatu yang sangat rumit melalui gambar dan kata-kata saja. Saat ini, metode pembelajaran di sekolah masih menggunakan konsep konvensional yang guru mengajar berdasarkan buku sekolah. Sementara itu, sistem pembelajaran cenderung menuntut siswa untuk mengerti dan memahami materi tanpa memperhatikan bagaimana mereka menangkap bahan. TAM Model adalah teori tindakan dengan satu possibilty bahwa reaksi seseorang dan persepsi terhadap sesuatu akan menentukan nya sikap dan perilaku. Teori ini membuat model sikap seseorang sebagai fungsi tujuan atittude. Dapat disimpulkan bahwa reaksi pengguna animasi 'dan persepsi akan mempengaruhi sikap mereka dalam menerima pelajaran animasi. Oleh TAM Model, variabel yang digunakan dalam penelitian ini adalah Persepsi Untility (PU), dan Kemudahan dalam menggunakan (PE) itu. Sedangkan variabel independen atittude dalam menggunakan (AT), Minat menggunakan (BI), dan Penggunaan Real Technology (AU). Dalam penelitian ini, data tersebut diolah dengan menggunakan AMOS 21. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan langsung antara pengguna kemudahan dan pengguna atittude, pengguna atittude pengaruh langsung terhadap keinginan atittude, dan influnces keinginan atittude langsung terhadap teknologi pengguna '

Kata kunci: Pengguna ini Satification, TAM, Media Animasi, Pembelajaran   


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.31294/evolusi.v4i1.639

ISSN: 2657-0793 (online). ISSN: 2338-8161 (print)

Published By LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License