PRESTASI BELAJAR SEBAGAI DAMPAK DARI MINAT BACA DAN BIMBINGAN BELAJAR SISWA IPS

Kartika Mariskhana

Abstract


This research aims to  determine how much the impact of interest in reading and tutoring on learning achievement by social science students in junior high school Jakarta 1. In this research, the authors distributed questionnaires to students of 9 grade subjects of social science in junior high school Jakarta 1. The survey method used in this research is random sampling and calculates the result of questionnaires that have been filled by students using the slovin formula, where there are a population of 124 students consisting of 68 men and 56 woman.from the total population, a sample of 95 students from junior high school Jakarta 1 were taken who attended the tutoring program.

 

Keywords: interest in reading, tutoring, learning achievement


Full Text:

PDF

References


REFERENSI

Andi Thahir, B. H. (2014). Pengaruh Bimbingan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pondok Pesantren Madrasah Aliyah AL-UTRUJIYYAH KOTA KARANG, 1(2), 63–76.

Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Hardi. (2014). Pengaruh Minat Membaca Buku Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa BKK Akutansi.

Mariskhana, K. (2018). Laporan Akhir Penelitian Prestasi Belajar Sebagai Dampak dari Minat Baca dan Bimbingan Belajar Siswa IPS. Tangerang.

Marsudi, Saring, & Sarmino. (2011). Layanan bimbingan belajar. Surakarta: Fairus Media.

Mulyadi. (2010). Diagnosis Kesulitan Belajar & Bimbingan terhadap Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera.

Ony Dina Maharani, Kisyani Laksono, W. S. (2017). Minat Baca Anak-Anak Di Kampoeng Baca Kabupaten Jember, 3(1), 320–328.

Rahayu, G. S. (2015). Pengaruh Minat Baca Terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa Kelas V Bantul Tahun Ajaran 2014/2015.

Singgih, D. G. (2012). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Somadayo, S. (2011). Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sugiono. (2010). Metode Penelitian, Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.

Surya, M. (2015). Strategi Kognitif dalam Proses Pembelajaran. Bandung: Alfabeta Bandung.

Syah, M. (2008). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

wawasan pendidikan. (2015). Pengertian, Aspek, Indikator dan Manfaat Serta Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Baca.




DOI: https://doi.org/10.31294/jc.v19i1.4454

ISSN: 2579-3314

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License