Strategi Komunikasi Pariwisata Melalui Instagram @PARIWISATANGAWI Sebagai Media Informasi Pariwisata Di Kabupaten Ngawi

Alferdo Kurniawan, Denik Iswardani Witarti

Abstract


Tourism is an important sector in the economic development of a region. In the digital era like now, social media has become an effective tool for promoting tourism destinations. Instagram, as one of the most popular social media platforms, has great potential to become an effective tourism information medium. This research aims to explain the tourism communication strategy used by the Instagram account @PariwisataNgawi in promoting Ngawi Regency as a tourism destination. This research uses qualitative methods to identify the type of content posted, hashtag use, interaction with users, and posting frequency. In addition, this research concludes that Instagram @PariwisataNgawi has succeeded in implementing an effective tourism communication strategy in promoting Ngawi Regency as a tourism destination. By making good use of social media, Ngawi Regency can continue to increase its tourism appeal and attract more tourists to visit this area. It is hoped that this research can provide valuable insight for local governments and related parties in developing their tourism communication strategies through social media.


Full Text:

PDF

References


M. Riyantie, A. Alamsyah, and I. Pranawukir, “STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN KOPI JANJI JIWA DI ERA DIGITAL DAN ERA PANDEMI COVID-19,” WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, vol. 20, no. 2, pp. 255–267, Dec. 2021, doi: 10.32509/wacana.v20i2.1721.

I. Pranawukir, “PERENCANAAN DAN STRATEGI KOMUNIKASI DALAM MENINGKATKAN ADAPTIFITAS SUMBERDAYA MANUSIA DAN KEUNGGULAN KOMPETITIF LEMBAGA,” vol. 4, no. 2, pp. 247–259, 2021.

N. Kurnia Rahman, N. WidiastutiStrategi Komunikasi Pariwisata Melalui Instagram Wisata Taman Nasional Way Kambas, and N. Widiastuti, “STRATEGI KOMUNIKASI PARIWISATA MELALUI INSTAGRAM WISATA TAMAN NASIONAL WAY KAMBAS,” Bandung, Dec. 2020.

H. Dwi Saraswati and S. Afifi, “Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata di Masa Pandemi Covid-19,” Journal of Strategic Communication, vol. 12, no. 2, pp. 138–155, Mar. 2022.

D. N. Munggaran and Y. R. Putri, “STRATEGI KOMUNIKASI PT. MEDIA ONLINE BENGKULU DALAM PROSES PENYAJIAN INFORMASI MELALUI AKUN INSTAGRAM @BENGKULUEKSPRESSDOTCOM,” Bandung, Sep. 2021.

L. Murdiyanto, “STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN PARIWISATA UNTUK MENINGKATKAN KUNJUNGAN WISATAWAN DI PANTAI SUWUK KABUPATEN KEBUMEN,” Jakarta, Dec. 2018.

A. Sagiyanto, W. Agustian, I. Suryani, U. Bina Sarana Informatika, and P. Studi Hubungan Masyarakat, “Strategi Komunikasi Humas Pemerintah Kota Tangerang Dalam Upaya Mempromosikan Destinasi Wisata Melalui Instagram (@humas_kota_tangerang),” Journal Komunikasi, vol. 12, no. 2, 2021, doi: 10.31294/jkom.

A. Mubarokah, S. Wahyuni, and M. Zulianto, “STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM (STUDI DESKRIPTIF PADA AKUN @OSINGDELES),” vol. 16, no. 1, 2022, doi: 10.19184/jpe.v16i1.24614.

F. Rafsanzani and D. Kurniasih, “Strategi Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Kabupaten Pangandaran melalui Media Sosial Instagram @Pangandaran.Tourism,” Masyarakat Pariwisata: Journal of Community Services in Tourism, vol. 3, no. 2, pp. 43–50, 2022, doi: 10.34013/mp.v1i2.924.

R. Andrean and N. Fitriyah, “STRATEGI KOMUNIKASI KOMUNITAS YICAMID SAMARINDA MELALUI INSTAGRAM DALAM MEMPROMOSIKAN PARIWISATA KALIMANTAN TIMUR,” Onilne, 2019. [Online]. Available: https://www.kaltimprov.go.id/hal-potensi-pariwisata.html

G. M. Sjaida, U. Lies, S. Khadijah, and E. Novianti, “STRAGTEGI KOMUNIKASI PARIWISATA TAMAN AIR MANCUR SRI BADUGA MELALUI MEDIA INSTAGRAM @URANGPURWAKARTA,” 2021.

M. Retnasary, D. Setiawati, D. Fitriawati, and R. Anggara, “Pengelolaan Media Sosial Sebagai Strategi Digital Marketing Pariwisata,” Jurnal Kajian Pariwisata, vol. 1, no. 1, 2019, [Online]. Available: http://ejurnal.univbsi.id/index.php/JIIP

A. Meifilina, “Implementasi Strategi BAPPARDA (Badan Promosi Dan Pariwisata Daerah) Kabupaten Blitar pada Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Menguatkan Brand Image Pariwisata Daerah,” 2022. [Online]. Available: www.publikasi.unitri.ac.id

S. Tinggi, A. Hindu, N. Mpu, and K. Singaraja, “NEW MEDIA SEBAGAI STRATEGI KOMUNIKASI ONLINE PARIWISATA UNTUK MEMPROMOSIKAN POTENSI LOKAL DESA WISATA SUDAJI I Gede Titah Pratyaksa,” Jurnal Ilmiah Pariwisata Budaya Hindu, vol. 1, no. 2, Sep. 2020.




DOI: https://doi.org/10.31294/jc.v23i2.18902

ISSN: 2579-3314

Dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License