STRATEGI KOMUNIKASI WOLIPOP.COM DALAM MENJARING PENGUNJUNG PORTAL BERITA ONLINE

Leli Desianti

Sari


ABSTRACT

Research’s aim to find out how wolipop.com’s communication strategy gets viewers and how it produces lifestyle news information for women living in a modern society. Constructivist research paradigm is used in this research, utilizing a case study method and a qualitative approach. The theory is presented using new media theory, as the concept or principle of online journalism BASIC. The study found out that wolipop.com implements a communication strategy in attracting viewers and becomes lifestyle information providers for modern women. The strategy is reflected throughout the news production stages, from planning, implementation, through evaluation. The news production stage then proved that this portal has creative communication strategy to provides information about the lifestyle of the modern women.

 

Keywords: Communication Strategy, New Media, News Portal, Online Jurnalism.

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana strategi komunikasi wolipop.com dalam menjaring pengunjung serta bagaimana strategi komunikasi memproduksi berita menjadi informasi gaya hidup bagi wanita yang hidup secara modern. Paradigma penelitian yang digunakan konstruktivis dengan metode penelitian studi kasus dan pendekatan kualitatif. Teori yang dipaparkan dalam penelitian ini menggunakan teori media baru, dengan konsep atau prinsip jurnalistik online BASIC. Hasil penelitian menemukan bahwa wolipop.com menerapkan strategi komunikasi dalam menjaring pengunjung dan menjadi penyedia informasi gaya hidup wanita modern. Strategi ini tercermin dari tahapan demi tahapan dalam produksi berita yakni saat perencanaan, implementasi, dan evaluasi. Pada tahap produksi berita membuktikan bahwa portal ini memiliki strategi komunikasi kreatif dalam memberi informasi seputar gaya hidup wanita modern.

 

Kata Kunci: Strategi Komunikasi, Media Baru, Portal Berita, Jurnalisme Online.

 

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anggoro, A Sapto. (2012). Detik.com,

Legenda Media Online. Yogyakarta. Penerbit Mocomedia.

Bardoel, Joe & Mark Deuze. (2001).

Network Journalism: Converging Compertences of Old and New Media Professionals. Australian Journalism Review 23.

Bauer, Raymond A. (1998). The Audience; The Handbook of Communication. Chicago: Rand McNally College Publishing Co.

Cangara, Hafied. (2013). Perencanaan & Strategi Komunikasi. Rajawali Pers.

Daymon, Christine & Immy Holloway. (2002). Metode-Metode Riset Kualitatif dalam Public Relations dan Marketing Communications. Yogyakarta. Penerbit Bentang.

Darmadi, Bambang Z; Margantoro, YB; Oetomo, Budi Sutedjo Darma. (2006). Mahir Berjunalistik. Yogyakarta: Amara Books.

Deddy Mulyana. (2003). Metodologi Penelitian Kualitatif; Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan Ilmu Sosial lainnya. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Denzin, Norman K & Lincoln, Yvonna S. (2009). Handbook of Qualitative Research. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Dominick, J.R. (2009). The Dynamic of Mass Communication, Media in Digital Age. McGraw Hill International.

Griffin, E.A. (2003). A First Look at Communication Theory. New York. McGraw Hill.

Hall, Jim. (2001). Online Journalism: a critical primer. Pluto Press

Hamidi. (2007). Metode Penelitian dan Teori Komunikasi. Malang: UMM Press.

James C. Foust. (2005). Omline Journalism: Principle and Practices of News for The Web. Holcomb Hathway Publisher.

Jankowski, Nicholas W. (2006). Creating Community with Media. Dalam Leah A. Liverouw dan Sonia Livingstone (Ed.). The Handbook of New Media. London. Sage Publications Ltd.

Jenkins, Henry. (2006). Convergence Culture, Where Old and New Media Collide. New York University.

Kung, Lucy. (2008). Strategic Management in the Media. London. Sage Publications.

Liverouw, Leah A. & Sonia Livingstone. (2006). Introduction to the Updated Student Edition. Dalam Leah A. Liverouw dan Sonia Livingstone (Ed.). The Handbook of New Media. London. Sage Publications Ltd.

Lexy J Moleong. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Mcquaill, Dennis. (1996). Teori

Komunikasi Massa. Jakarta. Erlangga.

Muharji, Nueng. (1990). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Naisbitt, John. (1994). The Global

Paradox. Colombia University Press.

Nasrullah, Rulli (2014). Teori dan Riset Media Siber (Cybermedia). Jakarta. Penerbit Kencana.

Onong Uchjana Effendy. (1984). Ilmu Komunikasi (Teori dan Praktek). Bandung. PT Remaja Rosdakarya.

Pacey, Arnold. (2000). The Culture of Technology. Massachussets. The MIT Press Cambridge.

Rohim, Syaiful. (2009). Teori

Komunikasi Perspektif, Ragam,

& Aplikasi. Rineka Cipta.

Straubhaar, Joseph & Robert LaRose. (2002). Media New Communications Media in the Information Age. Belmont, USA. Wadsworth Group.

Straubhaar, Joseph, Robert LaRose, Lucinda Davenport. (2009). Media Now: Understanding Media, Culture, and Technology. USA. Wadsworth Group.

Soekanto, Soerdjono. (1993). Beberapa Teori Sosiologi Tentang Struktur Sosial. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Toffler, Alvin. (1989). The Third Wave. Rand McNally College Publishing Co.

Ward, Mike. (2002). Journalism Online.

Oxford: Focal Press.




DOI: https://doi.org/10.31294/kom.v3i2.1307

DOI (PDF): https://doi.org/10.31294/kom.v3i2.1307.g1108

ISSN: 2549-3299

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

dipublikasikan oleh LPPM Universitas Bina Sarana Informatika Jakarta

Jl. Dewi Sartika No. 289, Cawang, Jakarta Timur Telp : 021-8010836