PENERAPAN ANIMASI INTERAKTIF DALAM PENGENALAN AKSARA SUNDA

Siti Maria Holida, Tuti Alawiyah, Herlan Sutisna

Abstract


Abstract - Sundanese script is the work of Sundanese orthography to be maintained and preserved, because the Sundanese script is a cultural heritage that is priceless. Socialization of Sundanese script is very minimal done, although West Java government has to take legal actions in the form of regional regulations No. 5 of 2003 and the Governor's Decree no. 434 / SK.614 / dis-pk / 1999. Along with the increasing sophistication of technology, the use of interactive animations introduction Sundanese script can be used to promote literacy by explaining the meaning of the Sundanese, Sundanese script, history Sundanese script, how to write Sundanese script, as well as Sundanese script puzzle games as testing and entertainment. Application of interactive animation is the best solution which is very helpful in Sundanese script publicizes to the community, especially people of sundanese to be more interested in learning Sundanese script that became cultural heritage.

Keywords : Interactive Animation , Script Sundanese


Abstrak - Aksara Sunda merupakan hasil karya ortografi masyarakat Sunda yang harus dipelihara dan dilestarikan, karena aksara Sunda adalah warisan budaya yang tidak ternilai harganya. Sosialisasi aksara Sunda masih sangat minim dilakukan, meskipun pemerintah Jawa barat sudah melakukan upaya hukum dalam bentuk Peraturan daerah (Perda) no.5 tahun 2003 dan Surat Keputusan Gubernur no. 434/SK.614/dis-pk/1999. Seiring dengan semakin canggihnya tekhnologi, penggunaan animasi interaktif pengenalan aksara sunda dapat digunakan untuk mensosialisasikan aksara Sunda dengan menjelaskan mengenai pengertian aksara Sunda, sejarah aksara Sunda, cara penulisan aksara Sunda, serta game puzzle aksara Sunda sebagai pengujian dan hiburannya. Penerapan animasi interaktif merupakan solusi terbaik yang sangat membantu dalam mensosialisakan aksara Sunda kepada masyarakat khususnya masyarakat Sunda agar lebih berminat mempelajari aksara Sunda yang menjadi warisan budaya.

Kata Kunci : Animasi Interaktif, Aksara Sunda

References


Binanto, Iwan. 2010. Multimedia Digital Dasar Teori+ Pengembangannya. Yogyakarta: Andi.

Black, Rex. 2007. Pragmatic Software Testing: Becoming an Effective Test Professional. Hoboken: Wiley Publishing Inc.

Ian, Sommerville. 2007. Software Engineering, Eight Edition.Harlow: Pearson Edication Limited.

Ladjamudin, Al Bahra bin. 2005. Analisa dan Disain Sistem Informasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Madcoms. 2012. Kupas Tuntas Adobe Flash Professional CS6. Yogyakarta: Andi.

Munir. 2012.Multimedia Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Purwacaraka, Pandan P. 2007. Cepat dan Mudah Home Recording dengan Adobe Audition 1.5.Yogyakarta: Andi.

Shukri Ahmad, Mohd. Naim dan Amran Md.Rasli .2006. Pengurusan Teknologi Jakarta: MTA.

Simarmata, Janner. 2010. Rekayasa Perangkat lunak.Yogyakarta: Andi.

Srinivas, Nidhra dan Jagruthl, Dondeti. 2012. Black Box and White Box Testing Techniques- A Literature Review. International Journal of Embedded Systems and Aplications (IJESA),2(2),1-2.

Syarif, Arry Maulana, Diginovac.2005. Tip dan Trik Membuat Fitur Game Flash.Jakarta: Elex Media Komputindo.

Tian J. 2007. Software Quality Engineering: Testing, Quality Assurance and Quantifble Improvement.Hoboken: Jhon Wiley& Sons Inc.

Tim Unicode Aksara Sunda. 2008. Direktori Aksara Sunda untuk Unicode jilid 1.Bandung: Pemerintah Provinsi Jawa Barat Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Barat.




DOI: https://doi.org/10.31294/ji.v1i2.39

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Index by:

 
  
Published by Department of Research and Public Service (LPPM) Universitas Bina Sarana Informatika with supported Relawan Jurnal Indonesia

Jl. Kramat Raya No.98, Kwitang, Kec. Senen, Kota Jakarta Pusat, DKI Jakarta 10450
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License